Derfor skal du overveje et mobilsite i stedet for en app

I disse år oplever vi, at der især i B2C-segmentet udvikles massevis af apps med afsæt i argumenter som ”det gør alle de andre”, ”tendensen er…”, og ”det er dér kunderne er”. Men en app er ikke nødvendigvis altid den rigtige løsning. En lige så god eller bedre løsning kan være et mobilt website

Det giver sig selv, at alle teknologivalg har fordele og ulemper: Man vinder noget og man giver køb på noget andet. Der, hvor vi i Aros IT ofte har vundet noget ved at vælge et mobilt website, har været på økonomien og udviklingshastigheden. Og der, hvor vi har givet køb på noget ved at vælge et mobilsite i stedet for en app, har været på teknikken og brugeroplevelsen.

Én app er sjældent nok
En app er en teknologi, der er skræddersyet til mobile enheder, og det er selvsagt en stor fordel. Er der oven i købet behov for offline-funktionalitet eller tung grafik (fx til et spil), er en app det oplagte valg. Udfordringen er bare ofte, at en app ikke bare er én app, men nærmere to eller tre, så både Android, IOS og måske Windows Mobile understøttes. Hvis systemet samtidig skal kunne fungere på en computer i en browser, skal der ved siden af laves en version til dette også.

Ved opdateringer og fejlrettelser begynder det at blive både besværligt og dyrt at understøtte de mange platforme, og det er her, at et mobilt website kan tilbyde noget. Med den rette opbygning og design kan et mobilsite fungere i en vilkårlig browser på en vilkårlig enhed, altså både på en mobiltelefon, en tablet og en computer. Og opdateringer kan ske fra centralt hold og kun én gang, hvilket gør det både billigt og hurtigt at distribuere nye versioner.

Besværet med App Store
Det betyder ikke at den hellige grav er velforvaret. For eksempel skal jeg være den første til at indrømme, at det er lettere sagt end gjort for ét mobilt website at understøtte alle enheder og browserversioner. Men det er bestemt heller ikke enkelt for en app at understøtte alle OS-versioner og skærmstørrelser.

Ligeledes kan og vil man blive udfordret med et mobilt website i forhold til at få adgang til eksempelvis kamera, blitz, GPS og file storage lokalt på den mobile enhed. Her udmærker en app sig ved at være distribueret via en App Store, hvor man under installationen af appen tager stilling til disse adgange.

På den anden side kan App Stores være et besværliggørende led, der koster penge og kræver, at App Store-ejeren godkender appen eller i værste fald ikke godkender. Med andre ord mister man til en vis grad herredømmet over, hvor lang tid det tager at sende en ny version eller fejlrettelse ud.

Når en opdatering til en app endelig ligger klar i en App Store, kan man blive yderligere udfordret af, at det er op til slutbrugeren at sikre, at opdateringen sker lokalt på hans eller hendes mobiltelefon. Dermed bør man med en app tage stilling til, om det er muligt at bruge forskellige versioner samtidig, eller om det helt skal nægtes, så alle brugere tvinges til at opdatere.

Mindre tidsforbrug til udvikling
I Aros IT har vi for nylig udviklet første del af et system for en kunde, hvor vi har oplevet dilemmaerne på nært hold. Der er tale om en løsning til håndtering af fotos, og brugsscenariet er, at kunden ønsker at tage fotos fra mobile enheder, hvor hvert foto beriges med kundespecifikke data og uploades til et centralt system. Herefter stilles fotos til rådighed via et API fra det centrale system til en række interne systemer, der gør brug af disse fotos på forskellig vis.

I dialogen med kunden nåede vi frem til at bygge løsningen som et mobilt website i stedet for på traditionel vis at bygge det som en app til eksempelvis Android, IOS eller Windows Mobile. Det har vist sig at være det rigtige valg, hvilket især kan ses på bundlinjen, hvor tidsforbruget til udvikling, vedligehold og distribution er langt lavere, end det ville have været for en app. Samtidig er kunden ikke underlagt eksterne forhold som eksempelvis en App Store og har total kontrol over al hardware, styresystemer og devices.

Men hvad synes du? Og har du nogle erfaringer, som du gerne vil bidrage med? Så skriv gerne til mig på jbg@arosit.dk eller post en kommentar nedenfor.

Om forfatteren:

Jørgen er certificeret Scrum Master og Scrum Product Owner. Han har arbejdet med IT-udvikling siden 1996 og har været selvstændig siden 2007. I 2011 indtrådte han som medejer af Aros IT.

Læg en kommentar